2017. május 21., vasárnap

Reptár, Szolnok

A szolnoki Repülőmúzeum "örököse" 2016-ban nyitott meg, miután az eredetit, az IGAZIt "ideiglenesen" bezárták.
Nos, én az a fajta vagyok, aki egy esélyt mindig mindennek és mindenkinek ad.
Ezelőtt pár éve, amikor Apu osztálytalálkozni volt, mi Anyuval, elmentünk a Repülőmúzeumba. Anyukám nem műszaki beállítottságú ember, mégis jól érezte magát a csendben, a nagy vasak között bóklászva.
Idén megint Szolnokon jártunk - ezúttal az apró Herbert volt a szállító - és ha már így alakult, akkor elmentünk a Reptárba.
A véleményem röviden: olyan lett az egész, mint valami ócska fagyikehely. Sok tejszínhab, sok csokiszósz, de a lényeg, a fagyi, rossz ízű.      

PRO (mert volt, amit nagyon eltaláltak és jó, hogy van)
- VR szemüvegek, amikkel be lehet kukucskálni még az olyan gépek belsejébe is, mint a Sturmovik-roncs
- ajándékbolt  (ezt már az előző helyen is hiányoltam)
- érmelapító (gyűjtöm a lapított ötforintosokat, nekem ez mindig nagy érték)
- makettek és terepasztalok
- végre rendes tető alá kerültek a mentett kincsek (mert minden, ami a roncskutatásból származik, kincs.)

KONTRA
- a hely  (Ez egy öreg vasútállomás, vazze! Nem múzeum!)
Valaha itt gőzösök jártak
- a belépő!!! (A repmúzeum ingyenes volt, és mindent meg lehetett nézni közelről. MINDENT! Most 2500 forintot fizetek a színes-szagos maszlagért, amiben nincs benne például idegenvezető tablet, ha már annyira digitálisak és interaktívak vagyunk. Apropó tablet. Állítólag lehet bérelni, és 20.000 forintot le kell tenni érte. Ezt nem a múzeum honlapján olvastam, mert ott erről szó sincs. Csak úgy mondom, hogy Svájcban, a pici Engadin Múzeumban a belépőben benne volt egy iPad fülessel. A belépő egy ezressel volt több, letét nem volt. Kódleolvasós beléptetőkapu sem. Gondolom azért, mert senki nem gondolja komolyan, hogy valaki kicipel egy kétajtós tömör fa szekrényt... vagy egy MiG-15öt.)
- mindent bebarmoltak egy nagy terembe, lekordonozták, oszt jónapot
Ezt miért így?
- a fasznak kell játszótér, szimulátor (van vagy öt darab), kávézó, akadálypálya, meg 4D mozi
- QR-kódok normális ismertetők helyett (nem bámulja eleget az ember azt a kurva tepsifont, meg nincs elég alkalmazás rajta, neeeeem, dehogy...)
- egy csomó gépet helyhiány miatt nem lehetett áthozni, sok gép, ami elférne, még hiányzik, remélem, felújítás miatt (a Csőri elég kopott volt pár éve)
- mindenbe belelógó oszlopok a szabadtéri kiállítóhelyen, a MiG családról nem lehet normális képet csinálni, mert mindig belekerül egy oszlop!
Oszlopos sétautas Mig-kép - de a Mig-29 hol van?

- értem én, de nem értem, hogy a légvédelmi eszközök mi a rézfa..ú baglyot csinálnak itt (Elfogyott a hely Kecelen?)
Még nincs kész, de egyébként sincs itt semmi keresnivalója
- a kibaszott folyamatos zeneszó a háttérben (ha legalább katonai indulók szólnának, de nem...)
- a makettek készítői nincsenek megnevezve, pedig mindegyik csodaszép és rengeteg munka lehetett bennük (hogy mi idő, pénz és szeretet kell egy-egy ilyen makett elkészítéséhez, majd leírom egy másik posztban)
Ráfért volna a készítő neve...
- az érintőképernyős ismertető állványok a szabadban (szikrázó napsütésben baromi előnyös, tényleg... meg egyébként is, még nagyon hiányos)

Ha ideparkolsz, a KrAZ akkor is kijön...
És hogy ne mondhassa senki, hogy nem vagyok proaktív, íme néhány javaslat:
- az interaktív felületek felhasználása ismeretterjesztő céllal (gázturbina és belsőégésű motorok működési elve, hogyan repül a repülőgép és a helikopter, érdekességként megemlíthető, például hogy miért páratlan hengerszámú a csillagmotor, vagy hogy létezett egy olyan, hogy Jendrassik-féle gázturbina...stb...)
- a teljes mentett gyűjtemény kiállítása például az akadálypálya helyén, a roncskutatás részletes bemutatása
- a forgószárnyasok kilakoltatása a hangárból a légvédelem helyére, az összes meglévő forgószárnyas kuriózum kiállítása 
- a játszótér felszámolása és a hely átadása a repülőtechnikának
- a központi mindentbele, lekordonzott rész tematikussá tétele úgy, hogy csak a nem szabadtérre való, nagyon sérülékeny gépek maradnak, de azok is normálisan, nem egymás hegyén-hátán
- a kordonok nem kellenek (Wiener Neustadtban sem voltak kordonok, pedig ott is aztán volt egy-két olyan holmi, aminek az eszmei értéke felbecsülhetetlen), a látogatók figyeljenek oda a kölkeikre
- a régi Repülőmúzeum megnyitása, ingyenes, vagy minimális díj fejében transzfer a két helyszín között
- a kávézó felszámolása és múzeumpedagógiai foglalkozásokra átadása, egy szendvics és egy kávéautomata beállítása
- legfeljebb egy-két szimulátor (a hatalmas Mercedes Benz múzeumban 1 db szimulátor van!!!)
- a Magyar Légierőt ennél sokkal tisztességesebben, részletesebben bemutató kiállítás makettekkel, híres pilótákkal, bemutató kötelékekkel (beleértem ebbe az olyan disznóságokat is, mint az Égi Huszárok felszámolása, ha már a Cápeti kint van) és nem kihagyva a technikát kiszolgáló alakulatokat
- digitális vagy papír alapú idegenvezetők rendelkezésre bocsátása, rendszeres, például óránként induló tárlatvezetés
Cápeti és Cápali
Összetört FW-190 szív (BMW 801)
Hősi halottak
Elég gáz, hogy ezt ki kell írni...
PO-2
 - sokkal több és pontosabb információ (például a PO-2-nél simán megemlítik, hogy alkalmazták bombázóként is, de az már lemaradt, hogy melyik alakulat vált erről igazán hírhedté...Éjszakai Boszorkányok, 588.)
Na ebből pl jó lenne egy olyan, ami átforgatható
A Reptár jelenlegi formájában élettelen, és lélektelen. Hideg. Minden, ami a Repülőmúzeumban élt, lélegzett, az itt halott. A gépek csak úgy vannak, mintha éreznék, tudnák, hogy ez itt nem az ő helyük. Biztos vagyok benne, hogy akik ápolják, karban tartják őket, azok nagy szeretettel és megbecsüléssel tekintenek rájuk, de a nagyok nélkül, az öregek nélkül az áthozott vasak is mások.
Ezt a mézesmázos maszlagot meg lehet etetni egy tíz éves gyerekkel, de egy technikai érdeklődésű felnőttel már nem. A kérdés csak az, ki a célközönség...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése