2023. november 15., szerda

Ükmuffin, avagy a zabpelyhes gem

Tegye fel a kezét, aki tudta, hogy a muffin több, mint száz éves találmány!
Oké, nem így hívták, és kicsit máshogy is nézett ki, de a gem és a muffin egyértelműen rokonok. Nemcsak a tésztájuk, de az elkészítésük módja miatt is. 
A gem egyfajta reggeliként fogyasztott finomság, mondhatni péksütemény volt, nem desszert, mint a muffin, vagy a fancy cupcake. Különlegessége, hogy mind édes, mind sós feltéttel fogyasztható, tehát lehet vele enni lekvárt, vagy mézet éppúgy, mint mondjuk felvágottat, vagy sajtot.  
Az alábbi recept legkorábbi, internetre felkerült verziója 1895-ből származik, én itt találtam rá: 
Az eredeti, 19. századi recept természetesen nem gluténmentes, én is "normál" liszttel készítettem, tehát akinek nincs rá szüksége, ne vegyen speckó lisztet emiatt!
Az én mércém egy 1,5dl kávéscsésze, ebből kilenc darab, normál méretű muffin lesz. 

A hozzávalók:
  • 2 csésze zabpehely (klasszikus, tehát nem az ún. quick oat, lehet finom szemű és durva szemű is)
  • 1,5 csésze tej
  • 1,5 evőkanál ecet (almaecet, vagy szimpla jól nevelt ecet)
  • 1 nagy tojás (L-es méretű)
  • 1 teáskanál szódabikarbóla
  • 1 csésze liszt (fehér liszt, de akár fele-fel arányban keverve teljes kiőrlésűvel, vagy ősbúza liszttel, mint az emmer, vagy a kamut)
  • 1/4 csésze cukor (nyers, vagy finomított fehér, mindegy)
  • 1/8 teáskanál só
  • pár evőkanál tej a higításhoz

Az elkészítés:
A másfél csésze tejbe beletesszük az ecetet, ősszekeverjük, 10 percet állni hagyjuk. Ha valakinek van otthon buttermilk, vagy kefír, az is tökéletes, akkor nem kell a tej-ecet kotyvalék. Nyugi, nem lesz ecet ízű!
A zabpelyhet belekeverjük a savanyú tejbe és legalább 6-8 órára a hűtőbe tesszük pihenni. Jaja, az, overnight oats. 
A lisztet, a szódabikarbónát, a cukrot és a sót összekeverjük, beleütjük a tojást és hozzákeverjük a tejbe áztatott zabpelyhet. Mivel a tészta nagyon sűrű lesz, szinte keverhetetlen, én pár evőkanál tejjel, vagy ha buttermilkkel csináltam, akkor azzal, higítom, éppen csak annyit adok hozzá, hogy jól keverhető, se nem sűrű, se nem híg masszát kapjak.  
Sütőt kb 180 fokra előmelegítjük, a masszát kapszlikba kanalazzuk és nagyjából 15-20 perc alatt készre sütjük. Vigyázat, kizárólag nagyjából háromnegyedik töltsük a kapszlit, mert kimászik. 

Ennyi. 
Isteni, levegős, puha sütemény lesz belőle, ami egyébként enyhén sózott vajjal (margarinnal) a legfinomabb és így, hozzáadott gyümölcs nélkül egy hétig simán eláll. 
Ha pedig valaki - mint pl én - még nem látott ilyet, így nézett ki anno a gem tepsi:

Forrás: google

  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése