2023. november 30., csütörtök

Gumiügyi

 ...avagy cserélni, vagy nem cserélni, ez itt a kérdés!

Muszáj:
1. Törvényi kötelezettség
Ausztriában személygépkocsira szituatív téligumi kötelezettség van, ami azt jelenti, hogy téli útviszonyok között - ebbe beleértve a fagypont körüli hőmérsékletet is - kötelező a téli gumi. Friss hó esetén a hólánc is kielégítő megoldás - tehát ha kivitted az oldtimert a nyári papuccsal, mert derült ég, napsütés, 8 fok volt, majd a semmiből rádszakadt egy hózápor, akkor haza tudsz slisszolni, ha volt bent hólánc.
Ha tehát olyan országba készülsz, ahol bármilyen téli gumi kötelezettség van, mindenképpen szereltesd, vagy szereld fel! Sok esetben nem fizet a biztosító egy baleset esetén még akkor sem, ha nem te voltál a hunyó és alapvetően nem is lett volna szükség a téli pacskerra.

Erősen ajánlott: 
2. Olyan helyen élsz, ahol várható téli útviszony.
3. A jármű napi használatban van, vagy fontos, hogy minden körülmények között rendelkezésre álljon. 

Nem feltétlenül:
4. Ha meg tudod oldani, hogy téli útviszonyok között más közlekedési eszközt használj. 
Egy oldtimerre, ami nem valószínű, hogy előjön a télen az odújából, például totál felesleges. 

De mi a különbség? 
Legfőképpen a keverék és a profil. A téli gumi keverékét úgy állítják össze, hogy a hideg aszfalton is megfelelő rugalmassággal bírjon. A nyári gumi felkeményedik, rugalmatlanabb lesz a normál állapotánál. A legnagyobb különbség azonban a profil. A nyári gumi profilja nem tud kapaszkodni a havas, latyakos talajon, míg a téliét kifejezetten erre alakítják ki. Emiatt sokkal hosszabb a fékút is, amit te kompenzálhatsz a nagyobb követésivel, de garantáltan be fognak bszódni eléd, szóval nem túl hatékony megoldás. Az ABS-es autók ráadásul nem tudnak ásni, mert folyton belebrekeg az elektronika, emiatt nehezebb megindítani a járművet. A tapadási felület kb egy tenyérnyi és ha ez mondjuk feltapadt hó, az nem túl előnyös a fékút szempontjából...

De régen se volt...
Nem, viszont kevesebb autó is volt az utakon, lényegesen könnyebbek és lassabbak voltak, valamint sokan inkább nem indultak útnak, ha brutális időjárással kellett szembe nézniük. Esés-kelés akkor is volt amúgy, csak nem tudtunk róla, kivéve, ha valaki megölte saját magát, vagy a másikat és bekerült az újságba. A gumik is máshogyan, másmilyen keverék összetétellel bírtak és még valami: nem akartak a gumigyártók akkora profitot termelni, mint manapság, ezért a profil nem volt ennyire specifikus. Inkább hasonlítottak a mai négy évszakos gumikra. A Cárevics a kilencvenes éves elején még aktívan szolgált télen is, nem egyszer jöttünk vele haza hóban, fagyban vidékről.    

Akkor most igen, vagy nem?
A téli gumi téli útviszonyok között óriási segítség. A jármű irányíthatósága tovább marad értelmezhető szinten, és ha mégis megcsúszna az ember, megfelelő tudás birtokában könnyebb visszaszerezni az irányítást. Gumi és gumi között is óriási lehet a különbség, érdemes átnézni, hogy mit tud az adott abroncs. Plusz egy lelakott, elöregedett, alig megfelelő profilmélységgel megvert téli gumi nagyobb katasztrófa lehet, mint egy jó, nem különösebben specializált nyári. A téli gumi azonban nem helyettesíti az időjárási körülményekhez igazított vezetési stílust és megfelelően csökkentett sebességet!

A téli gumi nem tesz legyőzhetetlenné! A legfontosabb továbbra is az alázat és a józan ész a volán mögött. A jármű meg tud csúszni és meg is fog, ha az ember rosszul választja meg a sebességet, vagy alábecsüli a kockázatot, amit az útfelület jelent. Senki se ringassa magát abba az ábrándba, hogy azért, mert téli gumi van a kocsin, innentől úgy lehet menni, mintha nyár lenne, derült ég és napsütés! Nem lehet.  
Aki teheti, kérjen vezetéstechnikai tréninget ajándékba, és ismerje meg, mit jelent az alulkormányzottság, a túlkormányzottság, vagy éppen egy aquaplanning és hogyan kell rájuk reagálni!
Jó műszaki állapotú autó, jó állapotú, megfelelő abroncsok, felkészült, alázatos gépkocsivezető - ha bármelyik ebből hiányos, előbb, vagy utóbb csatt lesz a vége. 

Azt pedig, hogy egy adott balesetet illetve annak elkerülhetőségét mennyiben befolyásolta a gépjárműre szerelt abroncs, műszaki szakértői feladat megválaszolni, nem pedig egy életmentésre szakosodott, állami cég social media csapatáé! Uff.   

UPDATE: egy nappal később, mivel egyre többen kezdték pedzegetni, hogy lehet, nem is az az autó volt a hibás a balesetben, akin állítólag nyári gumi volt, sőt, inkább ő igyekezett elkerülni a mentő által előidézett veszélyhelyzetet és így csúszott meg, az OMSZ mindenestől eltávolította a bejegyzést a FB-ról. Most vagy a kritikát nem bírják, vagy lehet valami abban, amit a kommentelők írtak és mégse a leanyázott autós volt a hülye...   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése