2017. február 15., szerda

Az éjszaka

Tisztázzunk valamit: az éjszakai vezetés lutri. Úgy is mondhatjuk, orosz rulett. Mindenki, aki úgy dönt, hogy sötétedéskor és az után még úton van, vagy nem ő dönt, de úton kell lenni, az életével (és mások életével) játszik. A gépjárműveken az utóbbi években megjelent fejlettebb világítástechnikai eszközök sokat javítottak az esélyeken, de az emberi evolúció sajnos még mindig nagyságrendekkel lassabb a gépekénél, ezért a probléma gyökere változatlan. Az ember olyan állat, ami nem lát a sötétben és éjszaka pihen, nappal van ébren, tehát az egyébként is kellően rossz képességei sötétedés után még tovább romlanak. Ehhez jön még a hamis biztonságérzet, amit a kevesebb közlekedő produkál, valamint a "velem úgyse történhet semmi, mert fasza gyerek vagyok" mentalitás, ami aztán könnyen sírásrívásba torkollik. Nagyon találó, amit Almássy Tibor Az autóvezetés mesterfogásai című könyvében ír: "A halál éjszaka lovagol."
Igen ám, de nagy balesetek igen szép számmal történnek nappal is, amikor elvileg a képességeink legjavát tudjuk mi, emberek nyújtani. Figyelmetlenség (üzenetet ír/netezik a telefonján, elbambul, matat a kesztyűtartóban, fáj a feje, rosszul aludt, üvölt a gyerek a hátsó ülésen), rosszullét (addig nem ismert betegség), ijedtség (bevágnak elé, kacsázó bringás), váratlan felbukkanó akadály (takarásból kilépő gyalogos) nappal is okozhat és okoz is durva eseményeket a közúton. Éppen ezért rendeletet hozni arról, hogy az éjjeli időszakban nem közlekedhetnek iskolásokat szállító kiránduló buszok nem egyéb otromba pótcselekvésnél. Technokrata vagyok elég rossz szociális képességekkel, de amikor valaki belengeti még ha csak átvitt értelemben is, hogy a veronai tragédia áldozatai még mindig élhetnének, ha a családok hajlandóak többet fizetni egy éjszakai utazástól mentes sítáborért, az már nálam is erősen a bicskanyitogató bugrisbunkó kategória. Ne adj isten, történik megint egy nagy baleset, de ezúttal nappal, akkor mit fognak betiltani? A buszos utakat?
Csak egy példa emlékeztetőül: a szabadi-sóstói balesetnél a gépkocsivezető fényes nappal, tökéletes látási körülmények között hajtott a vonat elé a busszal, kivégezve gyakorlatilag a teljes utazóközönséget a fedélzeten. Akkor most mi van? Az, hogy sokkal egyszerűbb kacifántosan megcsűrni csavarni egy paragrafust, aztán belerakni a Közlönybe, mint érdemben fellépni a közúton tapasztalható kriminális állapotok ellen. Ennyike.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése