2024. január 12., péntek

2603

 vagy Greenie beletenyerelt egy halom cserépbe és rohadtul érdekelni kezdte, hogy mit is fogott


Az úgy volt, kérem szépen, hogy még karácsony előtt kimentem az Ecserire, ahol a műhelyben tartózkodó varrógéphez való kézi kurblit nem, de egy csinos fűszertartó szettet sikerült beszereznem. Az eladó nem kért érte pofátlanul sokat, úgy is mondhatjuk, hogy bőven a nyugati árak alatt maradt, szóval elhoztam. 

Négy nagy és négy kicsi fűszertartó edény (Gewürzdose) boldog tulajdonosa lettem tehát, és mivel a szett gyaníthatóan ennél jóval több darabból állhatott, nekiálltam keresni a többieket. 
A problémát az okozza, hogy nincsen pecsét a cserép alján, csak a modellszám, a márkajelet mintha szándékosan eltávolították volna. Érdekes módon ugyanis az összes edényke alja ott sérült, ahol a címerre számítani lehet...
De az igazi meglepetés csak ezután jött: ezzel a mintával a Google Lens nem talált képet a neten. 
Miután az online piactér sikertelennek mutatkozott, gondoltam, bemegyek a kedvenc antikvitásomba és rákérdezek nála is. 
A. nézte, nézte... Te, én ilyet még életemben nem láttam. 
Aha. Az nem jó. 
Akkor talán a kimondottan népi antik holmikra szakosodott boltban talán több szerencsével járok, gondoltam. 
A tulajdonosnő nézte a képet... Én még ilyet életemben nem láttam. 
Őőőőőőő... na, ez tényleg gebasz. Az illető ugyanis több évtizede foglalkozik régi paraszti otthonok használati tárgyaival és azok restaurációjával. 
Tippet viszont adott. A fahéjas doboz felirata ugyanis elárulja a holmik korát. 
A fahéj németül Zimt, de csak 1901-ben döntöttek erről, korábban "Zimmt"-nek írták. Legkésőbb 1920 körül mindenki átállt az új írásmódra, tehát az edénykéim biztosan ennél korábbiak. 
A forma egy az egyben megegyezik a Rösler Rodach Kerámia egyik szériájával. (Szerintem korai Rösler lehet, amiből valami oknál fogva eltávolították a jelzést, vagy pedig a szegényebb háztartásoknak készült, olcsóbb anyagból és emiatt nincs pecsételve, mert a fajanszot minek.)
Mivel tényleg szeretném kideríteni, kik is lehetnek a több mint száz éves lakótársaim, szívesen veszek minden tippet. 
Ami lehetőségem még van:
  • a helyi Trödlermarkt tulajadonosa
  • bolhapiacok
  • az ecserin az eladó, akitől vettem
  • e-mailek írogatása és fórumozás

Ha esetleg valakinek van eladó példánya ebből a családból, kérem, keressen meg!
Akik nálam laknak jelenleg:
  • Sem-Brösel
  • Zimmt
  • Nelken
  • Reis
  • Feig-Kaffee
  • Pfeffer
  • Kümmel
  • Gries

Keresem:
  • Mehl
  • Salz
  • Öl
  • Essig
  • Paprika
  • Nudeln
  • Muskat
  • Gewürz
  • Zucker
És amit még meg fogok tenni:
A korábbi renoválásokhoz vettem egy UV-lámpát. Lehet, hogy azzal sikerül valamit észrevenni.

Utóirat: 
Ja, A.-nál kaptam két cserép kuglóf formát... 5 euróért darabját, miközben mindenhol 20 euró feletti összeget szeretnének kérni értük fejenként. Ólomtesztjük negatív, már be is költöztek a szekrénybe. 
Hamarosan próbasütés...  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése