2023. december 20., szerda

Pfeffernüsse

vagyis puszedli méz nélkül, Mary Hahn Volkskochbuch-jából. 

Egy ideje ugyanis újra felbukkant a Hirschhornsalz, vagyis a szalalkáli a bio boltok polcain és gondoltam, miért ne próbálhatnék ki valami újat. Vagyis inkább régit, mert manapság inkább sütőpor van a tésztákban és a Pfeffernüsse modern változatai is mind ezzel készülnek.
Mary Hahn mindjárt háromféle változatot is kínál a Pfeffernüssere, ebből én a legkevesebb macerával járót választottam, a többit mind pihentetni kellett volna.
Soha életemben nem sütöttem szalalkálival, a családból szerintem Mami használt utoljára ilyesmit a krémes sütik lapjaihoz, de egy idő után már ő is áttért a sütőporra. Fogtörő szerencsére nem lett a puszedlim... 
Ami elkeserítő, hogy bár kimértem a lisztet, ami jó minőségű, "fogós" bio liszt, a tészta sehogy se lett olyan, ami nyújtható és szaggatható volna... Bele kellett tennem még jó pár evőkanállal, mire elérte a kívánt állagot. 
Egy régi recepteket felélesztő blogger írta egyébként, hogy ha nagyjából meg szeretnénk közelíteni a második világháború idején használt lisztet, akkor kb. 80% teljes kiőrlésű és 20% sima liszt keverékét kell használjuk. Nabazmeg!

Ha valaki nem szeretne hieroglifákat fejteni, íme a recept:
125g vajat haborsra keverőnk, egyesével hozzáadunk 5 tojást és 500g cukrot. A masszát legalább 20 percig keverjük! Ezután beleteszünk 500g lisztet, 80g finomra vágott kandírozott citromhéjat, 10g fahéjat, egy késhegynyi őrölt szegfűszeget, egy késhegynyi őrölt borsot. Belereszelünk egy fél szerecsendiót, majd fényes tésztává gyúrjuk. Kisujjvastagságúra nyújtjuk, likőrös pohárral kiszaggatjuk, cseresznyepálinkával, vagy rummal, vízzel megkenjük és közepes hőn aranybarnára sütjük. A liszthez adhatunk egy fél teáskanálnyi szalalkálit is. 100 darab lesz belőle.

A citronátot én elhagytam, kevesebb cukrot is tettem bele és likőrös pohár helyett kicsi pogácsaszaggatót használtam, valamint lefeleztem az adagot, mert nem volt kedvem annyit sütni. 
Ízre, kinézetre remek, reméljük, hogy így is marad. Ha nem, akkor a projekt team kénytelen lesz beérni a lekváros keksszel és a kuglóffal...  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése