2023. március 12., vasárnap

Durrbelebumm

 Őszintén remélem, hogy egyetlen olvasóm se vált a szombati tömeges áldozatává az M1-en és ezúton is megragadnám a lehetőséget, hogy minden érintettnek mielőbbi felépülést kívánjak, az elhunyt hozzátartózóinak pedig őszinte részvétemet fejezzem ki. 

Nem tudom, sikerült-e már valaha ekkorát összehozni Magyarországon, szerintem még nem, minden esetre elgondolkodtató, ami történt. A részleteket egyelőre senki sem ismeri, még a baleset körülményeit vizsgáló szakemberek is csak most kezdik felépíteni a mi, hogyan történtet. Nagyon sok, lehetséges forgatókönyv van a hirtelen megijedő sofőrtől kezdve az épeszű sofőr elvette a gázt, a mögötte érkező agyhalott meg belerongyolt, elindítva a láncreakciót verzióig.   

Baleset = emberi hiba
Valaki, valahol mindig hibázik egy baleset előtt, és hogy ennek milyen következményei lesznek, az a körülményektől függ. Az olyan műszaki hiba, amelyre egyáltalán nem lehetett számítani, nagyon ritka, sok esetben annak a hátterében is ott az emberi tényező - például egy gondatlanul elvégzett, vagy el nem végzett ellenőrzés képében. 
A social mediában keringő videók nagyon jól mutatják, hogy hányan, hányféle hibát követtek el a balesetben érintett járművezetők közül. Külön kiemelkedik a szalagkorlátot áttörő kamion fedélzeti kamerája által készített felvétel, ami alapján a sofőrnek kinéz egy jó kis büntetés, és alighanem az őt előző személyautóst is meg fogják kérdezni, hogy na de more, ezt miért. 
A kamion ugyanis lassítás nélkül, tempomat 90-nel robog bele a sárga masszába, mellette meg legalább 110-130km/h-val zúg el a személyautó. Az ottlévő roncsmezőt esélyük sincs kikerülni, mert nincs kiút, telített az összes sáv és jön is a csatt, fröcsög a vas, mint a zápor. 40t fékezés nélkül repül bele 90-nel az álló járművekbe, és úgy szakítja át a korlátot, mint kenyai futó a maraton célszalagját.      
Így nem lehet vezetni, kérem szépen! 
Jegyezzük meg: ködben, füstben, porban, falként zuhogó esőben BÁRMI LEHET! Bármi, tetszik érteni? Alien, kóbor szamár, vadmalac, harcoló, német alakulat, vagy roncsok között kószáló emberek! Az egyetlen, értelmes döntés ilyenkor, hogy drasztikusan lecsökkented a sebességet és megnöveled a láthatóságot az egyetlen lehetséges módon, vagyis felbszod a ködzárfényt!  

Nem is olyan régen, újévkor, amikor Grazból jöttünk hazafelé, Székes körül belefutottunk egy olyan ködcsomóba, amiben nagyjából a kocsi orrát lehetett látni, azon túl semmit. A szélső sávon kb 50-60-nal döcögtünk, miközben jópáran úgy zúgtak el mellettünk a 0m látótávolságot telibeszarva, ködzárfény, minden nélkül, mintha derült ég, napsütés lenne... És nem, nem a románok, meg a törökök, meg az ukránok, hanem a hasonlóan kulturált magyar autósok, nem is feltétlenül német prémiummal, hanem kotvány Suzukival. 
Az, hogy valaki megöli magát, az ő dolga. Biztos, hogy lesz pár ember, akinek hiányozni fog, majd mondják is, hogy olyan jó ember volt, mindig biztonságosan vezetett (jaja, cöcöcö), de egyébként mondom, az ő dolga. Ahhoz viszont senkinek sincs joga, hogy mást megnyomorítson, megöljön, vagy akár csak anyagi kárt okozzon.       

Olyan sincs, hogy egy természeti képződmény egyszerűen csak úgy hopp, oda ugrik az ember elé! Egy ködfolt, egy porfelhő nem egyik pillanatról a másikra terem ott, vannak előjelei. Az egyetlen, ami gyorsan történhet, főleg, ha az ember autopálya sebességgel halad, az a látótávolság még elmegyről húbazdmeg szintre csökkenése. 
Éppen ezért gyomorforgató az útkezelő mimindentmegtettünk önmosdatása. Lófaszt nem tettetek, töki! Az nem mindentmegtettünk, hogy az "indulás előtt utinform" helyére kicseszitek a "ködfoltok/erős szél/hóátfúvás/porátfúvás, vezessenek óvatosan" jelzést. Mert az M7-en kb ennyi volt, miközben 150-es pulzussal, kiguvadó szemmel próbáltam kiszúrni az esetleg előttem tanyázó akadályt. És a legfinomabb, amikor bevallja a tulok, hogy amikor befutottak az első bejelentések a tömegesről, megpróbáltak ránézni a kamerákkal, de nem láttak semmit... Öcsém, tényleg megtettetek akkor mindent? 
 
A mihez tartás végett: A9 Szlovénia felé, szakadó eső, az a fajta, amiben maximumon járatott lapátok mellett is csupán feltételezni tudja az ember, hogy mi van előtte. Végig 60-as korlátozás kitéve. Ha csak vizes út, 100. 
Horvátország, Sv. Rok alagút környéke. Az erős szél - értsd, el tudja fektetni a megrakott kamiont - miatt 40-es korlátozás. Így megy ez ott, ahol legalább megpróbálnak tenni valamit. Mert az emberi hülyeséggel nem sokat lehet kezdeni, ha valaki ennek ellenére sem veszi el a lábát a gázról, azt sajnos továbbra sem lehet lelőni. 

Kedves autós társak! Ha esetleg nem lenne világos, adverz időjárási körülmények között:
- sebesség csökkentése
- láthatóság megnövelése
- követési távolság hozzáigazítása a körülményekhez
- felkészülés a kitérésre, láb a fékpedál felett, mindkét kéz a kormányon
Mert a fizika törvényeit meg lehet hágni, csak nem biztos, hogy jól jön ki belőle az ember.          

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése