2015. január 18., vasárnap

Flugmuseum Aviaticum - Bécsújhely

Kissé megtáltosodtam, már ami a blogolást illeti, lassan a januári posztok száma (kis túlzással) eléri a tavalyi összes bejegyzését...
Szóval ha repülés és repülőmúzeumok Európában, akkor az egyik látni kell hely biztosan a Flugmuseum Aviaticum Bécsújhelyen. (Van még pár tippem, és ha előkerülnek a fotók a sinnsheimi technikai múzeumról, akkor arról is lesz majd bejegyzés.)
Kellett nekem már megint könyvet venni karácsonyra! (Kellett, mert lejárt volna az ajándékba kapott könyvutalvány és azt nagyon fájlaltam volna.)
Az Aviaticum jellegét tekintve hangármúzeum - sok-sok kincs kint a város szélén a technikai parkban a repülőtér szomszédságában. "Pici" Pocok és én (no meg elmaradhatatlan, szakértő asszisztensem Peppi, a teknőc) egy kevéssé szép februári napon tettünk itt látogatást tavaly.

Miért érdekes? 
Egyrészt, mert a repülés történetét mutatja be igen szemléletesen és részletesen. A motoros repülés alig több, mint száz éves és nagyon jó dolog látni azt, honnan is indult és hová fejlődött ilyen rövid idő alatt.
Nem tudom, ki hogy van vele, de az én időmben a történelemkönyvek mindig csak a nagy angolszász úttörőkről szóltak és az hogy-hogynem kimaradt, hogy bizony a Monarchiában is akadtak szép számmal pionírok. 
Egészen furcsa gépeket láthat itt az érdeklődő a repülés hőskorából, ősi szélcsatornát, légiforgalmi irányítópultot, töménytelen mennyiségű makettet, különböző egyenruhákat és egy külön kis kiállítást a repülés női hőseinek. (Igen, akadtak hölgyek már akkor is szép számmal, akik kilógtak a sorból a "bolondériáikkal"...) 

És igen, lakik itt egy Gusztáv, ami ilyen állapotban ma már igazi ritkaságnak számít - ráadásul a gép nem replika, hanem igazi "warbird", azaz éles bevetést is repült a II. világháború alatt.
Másrészt pedig elgondolkodtató, és egyben ijesztő is, ha belegondolunk e tabló láttán az alábbi pár adatba: 
1910 - 4 henger, 40 LE
1915 - 6 henger, 210 LE
1917 - 6 henger, 350 LE
A következtetést tessenek levonni! (Hasonló, ha nem markánsabb technikai fejlődés figyelhető meg a II. világháborúban is - ott a hagyományos belsőégésű motortól néhány év alatt sikerült eljutni a gázturbina alkalmazásáig, hogy messzebbre ne menjünk.) 

Ez a szélcsatorna sajnos nem működőképes és a múzeumnak nincs annyi pénze, hogy megcsináltassák. 









 Motorkiállítás - csak ínyenceknek. Alig bírtam kivakarni magamat közülük, mert mindegyik ritkaság a maga nemében és nekem végig kellett olvasnom még egyszer az összes leírást, miután a muzeológus úr röpke másfél órában bemutatta az összes kiállított darabot.
És a gépszag... ó! Nem az a steril, mindent a szemnek, semmit a kéznek bemutató ez, kérem!  Ezek a gépszívek egykor éltek...



Még autó inkább, semmint repülő - egy korábbi sebesülés miatt jelenleg nem repképes


Ha az embernek szerencséje van, és kellően érdeklődő fejet vág, akkor még rögtönzött idegenvezetésben is részesülhet, felbecsülhetetlen értékű információkhoz jutva hozzá.
(Nekem mákom volt, mert már a belépéskor kiszúrta a figura, hogy letámadtam a papírmakettes dossziét, majd elkezdtem a vitorlázórepülés történetét olvasni az első tablón. Még a restauráló műhelyt is megnézhettem!)

Hol található?
Ferdinand Graf von Zeppelinstr. 1
A - 2700 Wiener Neustadt
Austria
Honlap: http://www.aviaticum.at/avia/

Figyelem! 
A múzeum megtekintése kitűnő családi program, de tartsuk szem előtt, hogy bizonyos fokú gépbuzéria mindenképpen szükségeltetik hozzá.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése