2022. január 9., vasárnap

Újévi járműpisztergálás

...avagy ott folytatjuk, ahol abbahagytuk. 

 Szóval, ha valaki Dél-Budán járművet szeretne vizsgáztatni, esetleg eredetiségvizsgálatra, vagy csupán kipufogógáz analízisre vinne autót, jó szívvel ajánlom a Car-tékát
Szívem 4,2m csücske még negyedikén vonult be hozzájuk egy CO-mérésre, és büszkén jelentem, hogy ha százast nem is sikerült fülre lőnünk, azért nem voltunk messze az igazságtól. Az 1,15-ös lambda azonban még ennek a motornak is sok, szóval nagyjából 20 perc hókuszpókusz után úgy hagytuk el a terepet, hogy a Cárevics egy számára már megfelelő keverékkel tudott menni - még ha éppen ki is hűlt megint hazáig. Pici szivató, boldog Szamár, semmi para. 

A tanulság:
- mindenképpen vigyétek el bemérni az állatotokat, ha csesztetnetek kellett a keverékképzést. Ha a lambda mégis pöpec stimmelne, vegyetek egy lottót, hátha!
- attól, hogy valami simán átmegy a vizsgán, még nem jelenti azt, hogy műszaki szempontból minden kóser 

Cárevics ugyanis nyilvánvalóan megfelelt az előírt követelményeknek már másfél éve is, viszont hogy a lambda a dús tartományban leledzett, az is tuti. Aki elvitte vizsgára, látnia kellett a mérési jegyzőkönyvet, ennek ellenére hagyta, hogy a kocsi tönkre tegyen legalább négy komplett szett gyertyát, a mi idegeink egy tetemes hányadát, továbbá majdnem ráment maga a motor is. (Emlékszünk? Benzin volt a kenőolajban... A vezértengely már kékre futott, a bütykökön már látszott a kenés hiánya. Még egy kicsi, és lehet nagygenerálozni.) 
A lambda pedig lambda, akárhonnan nézem is és még egy csavarhúzogató droid számára is világos kell legyen, mit jelent, ha fekete a gyertya és a lapon 1 alatti érték szerepel. Igen azt, hogy állítani kell a karburátoron. A hogyanról kérdezni nem ciki - ellenben így bánni egy 20+ éve hűséges ügyféllel és majdnem kicsinálni egy veterán korú autót az. Nagyon is az. 
Na, szóval, Cárevics egy másfél éves problémáját ezzel sikerült lezárni. Nagyon köszönöm a Car-tékás fiúknak, hogy segítettek, kezelték a mérőberendezést és a gázpedált, világítottak és türelmesen viselték, amíg én bejátszottam a keveréket az ideális értékre. 
Ezután persze nem lett minden szánsájn és hepinessz. A kocsi továbbra is fázott, plusz olyan szarul indult hidegen, hogy ihaj. 
A vacogást a termosztát cseréje megoldotta - közvetlenül utána előadva egy Pán és a bakkecskék best of-ot a próbaúton. Ha ugyanis az ember közelharcot kénytelen vívni egy 29 éve begyógyult alkatrésszel, ott szinte biztosan lelazít valamit - esetünkben történtesen a gyertyakábelek egyikét -, ami miatt élő egyenesben tapasztalhatja meg a hengerlekapcsolás csodás jelenségét. Nem, nem vicces.  Legalább annyira nem, mint 0 fok körüli hőmérsékleten szerelni. Mégis csak jó volt előszedni az infra fűtőtesteket... 
Persze, ha a kocsi csak hosszas imádkozásra hajlandó beindulni, az nem annyira ideális, leginkább az akku nem lájkolja. Mivel az alapjárat, ha már sikerült beimádkozni és életben tartani a motort, stabil volt, és a keverék is be lett állítva, a hiba egyértelműen az indító rendszerben volt keresendő. Iván a gyárban naná, hogy nem jól állította be az indító hézagot, a motor látványosan nem pörgött fel, mi meg persze megbíztunk benne. 
A szabim utolsó előtti napján végül sikerült egy tisztességes indíthatóságot összehozni (lefordítom: addig tekergettük a csavart, amíg egy normális indító fordulatot nem láttunk és a motor simán nem indult, lefulladás nélkül). 
Tavasszal be kell még állítani a gázbovdent, mert jelenleg kissé...khmmm... laza és folytatni kell a finom hangolást. Valószínűleg vissza fogjuk tenni a régi gyertyakábeleket is, mivel semmi bajuk nem lehetett, ez a vékony szar meg megy a tartalékba. Lesz egy olajcsere is majd, biztos, ami biztos, aztán jönnek a szépészeti beavatkozások, mint például a finoman korrodáló alkatrészek tisztítása és védelme, valamint a lekopott fekete ablakkeretek visszafújása.       
Minősítőre nem megyünk vele, mert csak novembertől lenne jogosult a veterán címre és én a sebeivel együtt szeretem, nem fogom csak ezért az eredeti fényezést feláldozni. A bal első sárvédő példáján tanulva nem biztos, hogy megéri. 
Ha azonban jobb idő lesz, egy mosást mindenképp megejtünk. Eléggé koszmók szegény. Pont mint, aki két évet állt egy poros garázsban...     

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése