Ha valaki elmerül a YT modellező bugyraiban, gyorsan észre fog venni valamit: történetesen azt, hogy a csatornák tulajdonosai 99 százalékban hímneműek. Ez a hobbi valamiért erősen maszkulinnak számít, pedig a nők általában nehezebben is unják el a szöszmötölést. Nem csajos, mondják sokan, elvégre pont annyira nem illik lányként műszaki dolgok iránt érdeklődni, mint fiúként kötni, vagy horgolni. (A horgoló csatornák mögött emiatt aztán szinte mindig nők állnak, kevés üdítő kivételtől eltekintve.) Pedig szerintem teljesen mindegy, hogy kinek mi van a lába között, ha szereti azt, amit csinál és ez a tevékenység kikapcsolja. Nem látok semmi kivetnivalót abban, ha egy úr horgolótűt forgat csavarhúzó helyett, ahogy abban se, ha egy hölgy egy fúrógéppel a kezében jobban érzi magát, mint egy kötőtűvel.
Fóki restaurációja volt anno a kapudrog nálam, róla olvashattatok is egy sorozatot itt a blogon. Jelenleg is zacskóban várja sorsa jobbra fordulását a Malac (A-10 Warthog, Academy) és egy Mi-24 (Revell), ez utóbbi iszonyatos állapotban van.
Az AC Cobra (by Majorette) 2021 karácsonyára készült el, nagyjából másfél hónap alatt, mivel nem minden nap tudtam foglalkozni vele és a retrobrighting például baromi időigényes folyamat.
A kis Matchbox Renault 11 Turbo, akit egy bolhapiacon vettem 3 euróért, ennél jóval kevesebb idő volt, mivel őt nem kellett az UV-kamrába küldeni és hiányos se volt, így a szétszedés, tisztítás, maratás, újrafestés, összerakás nagyjából egy hét alatt lement. Mostanság a vitrinben beszélget a többi kisautómmal, akik közül többen végigélték a gyerekkoromat.
|
Ebből lett megint kisaautó |
A legutolsó páciens pedig egy 50 centért vásárolt, 1975-ös (!) Matchbox Rola-matics Fandango volt. Az eladó először 1 eurót akart kérni érte, aztán ránézett:
- Hát, tudod mit, legyen inkább 50 cent. Ez bizony nagyon össze van verve.
|
Szegényke... |
Nem tiltakoztam. A picuri Fandango ugyanis lehet, hogy baromira össze van verve, de egyetlen alkatrésze sem hiányzik és ami a legfontosabb, megmaradt a szélvédője, méghozzá úgy, hogy csak polírozni kell. Tökéletes custom rebuild alap.
De hogy is néz ki egy felújítás?
Először is, szét kell szedni a delikvenst. Ez lord Dremel segítségével történik, a szegecset szét kell marni, ezután már könnyen nyitható a jármű.
A következő lépés a fürdetés. Mivel a jószágok általában igen rossz körülmények közül érkeznek a menedékbe, ezért egy kitűnő, melegvizes mosószeres fürdetésben részesülnek. Egy régi fogkefe segítségével megszabadulnak minden kosztól, amit összeszedtek a korábbi életük során.
|
Kiterítve |
Amennyiben a műanyag alkatrészeik megsárgultak, azok ezután beköltöznek az UV-kamrába, ahol hidrogén-peroxidban tapicskolva visszanyerhetik eredeti szépségüket. A fém alkatrészek pedig mennek a maratóba, majd pedig - csiszolás után - megkapják az első, alapozó réteget.
A száradási idő lejártával azután következik a fényezés, legalább két rétegben, majd pedig egy réteg magasfényű védőlakkréteg is felfújásra kerül. Mire ez megszárad, a műanyagok is ki tudnak jönni a kamrából.
Az egyik legkényesebb művelet a szélvédő felújítása, mivel ha ezt eltöri az ember, az gáz. Karcmentesítés (nagyon finom, nedves csiszolópapírral), polírozás, fényesítés a sorrend. A kerekek is visszakapják a csinos "króm dísztárcsáikat" - Molotow liquid Chrome tollak segítségével - és megkezdődhet az összerakás. A szegecs helyét mikrocsavar, vagy acél gyanta veszi át.
Ha a cél az eredetivel megegyező kinézet, akkor le kell gyártani a matricát hozzá.
Nagyjából ennyi.
Alapjában véve nem nagy kunszt, ha megvannak a szükséges szerszámok, viszonylag gyorsan helyre lehet kalapálni egy-egy ilyen kis jószágot.
|
A végeredmény |
Nem, ez nem restauráció, kérem. Egyszerű helyreállítás csupán és fogalmam sincs, hogy mi legyen velük. Olyan kis aranyosak...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése