Pünkösdhétfő, Budapest.
1. Egy kerékpáros igyekezett Buda felől Pestre a Lágymányosi híd - vagy legyen Rákóczi -, a kerékpárút helyett a szélső sáv jobb szélén. A kerékpáros sisakot viselt. A látási körülmények jók voltak, az aszfalt száraz.
2. A Hyundai Kona szintén Budáról Pestre tartott, szintén a szélső sávban.
3. Az aszfalt állapota gyakorlatilag az egész Lágymányosin finoman szólva szar.
4. Nagy forgalmú útról van szó, amire érthetetlen okból nem tilos kerékpárral felhajtani. (értsd: nincs tiltó tábla kihelyezve)
5. A kanyarban 30, a hídon 70 km/h a megengedett sebesség.
Ami biztosan megtörtént:
A Hyundai vezetője sajnálatos módon elütötte a kerékpárost, aki súlyos-életveszélyes sérüléseket szenvedett.
Ami állítólag közrejátszott:
A kerékpáros egy kátyú miatt balra húzta a kormányt, éppen a kikerülő manővert már megkezdő autós elé, így az elütötte. Ez egy nagyon is reális forgatókönyv.
Amit nem tudunk:
- Hogy pontosan ki mit csinált a találkozás előtti pillanatokban. Az, hogy hol történt az ütközés, az a rendőrségi felvételeken látszik. Az is, hogy ki hol állt meg, legalábbis az autós esetében. A deformáció helye és mértéke is árulkodó. Ebből a szakértő később nagyon sok fontos információt ki tud hámozni, amiben a helyszínelők mérései is segítségére lesznek. Érthető okokból a internet népe ezeket az adatokat nem ismeri, de egyébként se sokra menne vele.
- Nem tudjuk, milyen kerékpárról és kerékpárosról van szó. Ugyanis vannak a KRESZ-ben kivételek, bizonyos esetekben a kerékpáros nem haladhat a kerékpárúton! A ripityára tört sisakból arra lehet következtetni, hogy ebben az esetben a kerékpáros nem ebbe a kategóriába tartozott, de ez az információ nem áll rendelkezésre. A kerékpár is rosszul látszik.
- Nem tudjuk, hogy a belső sávban tartózkodott-e valaki, aki miatt az autós már eleve rászaladt a kerékpárosra.
- Egy nagyon elterjedt jelenségről sem tudunk: vajon a kerékpáros érzékelte-e a mögötte, körülötte zajló eseményeket, vagy pedig fülessel, zenére/podcastra tekert, kizárva a külvilágot?
- A Kona rendszáma ki van takarva, de a hűtőrács alapján van benne motor, ami nem zárja ki a hibrid mivoltot. Ha éppen elektromos hajtással ment, akkor a kerékpáros a környezeti zaj miatt nem is feltétlenül hallhatta őt még "nyitott fülek" esetén sem.
Természetesen mindentől függetlenül kommentelők hada szagérteni kezdte a balesetet, lehúzva a keresztvizet mindkét félről rendesen. Volt minden, idióta bringás, vén fasz sofőr...
De mi volt a hiba?
A kerékpáros felment egy veszélyes útra és ott végrehajtott egy manővert.
A józan paraszti ész azt diktálja, hogy nem megyünk be nagyforgalmú úton az autók közé. Akkor se, ha éppen kisebb forgalomra számítunk és egyébként nem tilos. A Szerémi 2x2 sávos, 70-es táblával, ahol 70-nél letolnak és botrányszar az út minősége. Irányváltás előtt pedig mindig meggyőződünk arról, hogy senki sincs mögöttünk éppen előzésben. Az állítólag ott terpeszkedő kátyút is messziről látnia kellett, mivel ideális körülmények között történt a baleset, tehát időben megkezdhette volna a környezete felmérését és az irányváltásra felkészülést.
Sokan mondták, hogy az autós viszonylag kis oldaltávolságot tartva akarta kikerülni a bringást.
A képeken van egy nagyon fontos információ: a Kona jobb tükre nem sérült. Vagyis nem klasszikus elsodrásos baleset történt. A térbeli elkerülhetőség megállapításakor ettől függetlenül fontos lesz, hogy megvolt-e a megfelelő oldaltáv a kiinduláskor. Valószínűleg egyébként kisebb volt, mint az egészséges másfél méter és mivel ő is balra kellett húzódjon, az is előfordulhat, hogy nem is észlelte időben a kerékpáros irányváltását. Miért? Mert éppen a bal tükröt nézte, hogy nem jön-e valaki. Ez a késedelem pont elég ahhoz, hogy ha forgalmi okokból közel volt a kerékpároshoz és onnan indult neki a kikerülésnek, akkor ne vegye észre időben az elé lényegesen lassabban behúzódó másik felet.
Az út kezelője pénzhiány/rossz csillagállás/levanszarvaaleszartszaris/egyéb ok - a megfelelőt mindenki karikázza be magában - miatt nem tartotta karban az úttestet.
Senkinek nem volt annyi esze, hogy a drága pénzen megépített kerékpárút átadása után kibasszon néhány párezer forintos "kerékpárral felhajtani tilos" táblát a Szerémire.
Mit tanulhatunk mi az esetből?
1. Autóvezetőként mindig nagy ívben kerüljünk kerékpárost!
Csúnyán mondva: akkora ívben kerüld, hogyha eléd is esik, se menj át a fején! Ha pedig a szembejövő/párhuzamos forgalom nem teszi lehetővé a nagy ívben kerülést, akkor fékezünk és haladunk türelmesen gyökkettővel mögötte, amíg el nem tudunk mellette menni biztonsággal. Kerékpárost, akárcsak gyalogost fokozott óvatossággal közelítünk meg, mivel kiszámíthatatlan. Fontos, hogy legyünk tisztában a járművünk szélével-hosszával. Sajnos, naponta tapasztalom, hogy ez nem természetes. Miért gond? Ha alábecsüljük a jármű dimenzióit, akkor sajnos alábecsüljük a szükséges manőverezési távolságokat is.
2. Attól, hogy valamit nem tilos, még nem biztos, hogy meg kell tenni.
Rutinos bringásként nekem eszembe nem jutna felmenni a kocsik közé a Lágymányosin! Lufasz! Inkább kerülök, mert ott biciklizni istenkísértés.
3. A 3000 forintos sisak pontosan annyira véd, amennyibe került, bár egy ilyen peches balesetnél, ami ráadásul nem is annyira kis sebességnél történt, a jó minőségű/profi sisak mellett is súlyosan sérült volna az illető. A Kona és hozzá hasonló városi tankok kialakítása abszolút szerencsétlen, egy gyereknek szétüti a fejét, a felnőttet pedig jó eséllyel nekidobja az A-oszlopnak. Mi a jármű egyik legmasszívabb pontja? Igen, bingó! Az A-oszlop. Aki ilyen járművet vezet, legyen szíves fokozottan ügyelni a környezetére!
A balesetek mindig egy, vagy több emberi hibára vezethetők vissza, a kimenetelük pedig az adott időpontban fennálló körülményektől is függ. Nagyon kevés az aboszúlt fekete-fehér eset, a legtöbb szituációban egy halom egyéb tényező árnyalja a képet. Arra kérek mindenkit, hogy amikor baleseti híreket olvas, gondolkodjon és ne ítélkezzen! Legfőképpen azért, mert a médiamunkás szenzációra megy, nem tényekre, és sokkal fontosabb lesz nekik, hogy vér folyt az aszfaltra...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése